Kolejność ułożenia tych działów nie jest przypadkowa. Każdy nowy dział wykorzystuje umiejętności z poprzednich. Podstawą w Montessori jest wykonywanie wszystkich czynności od lewej do prawej i od góry do dołu. Przygotowuje to dzieci do pisania i czytania, które właśnie od tego miejsca rozpoczynamy.
Montessori stworzyła Domy Dziecięce, czyli miejsce które nie może się dużo różnić od środowiska domowego. Placówka prowadzona ta metodą to jest połączenie między przedszkolem, a domem. Dzieci uczą się tutaj podstawowych czynności wykonywanych na co dzień. Otoczenie musi być wyposażone w przedmioty jak najbardziej naturalne i dopasowane do ręki dziecka. W tym dziale będziemy pokazywać dzieciom jak: odkręcać butelki, nakładać łyżką, przelewać, przygotowywać owoce i warzywa do jedzenie itp..
To poznawanie poprzez zmysły (dotyk, wzrok, węch, słuch, smak). Najsilniejszym zmysłem jest wzrok, u niemowląt dotyk. W Montessori każde doświadczenie zaczyna się od sensoryki. Zadaniem sensoryki jest uporządkować chaos. Materiały: bloki z cylindrami, różowa wieża, czerwone belki, puszki szmerowe itd..
Prosty sposób nauki pisania i czytania bez stresu, dochodząc do wszystkiego małymi sukcesami. Dziecko powinno mieć niedosyt po pracy z materiałem. Wykorzystujemy tu karty wzbogacające słownictwo, Gry dźwiękowe, Szorstkie litery, Ruchomy alfabet, Różowy materiał, Niebieski materiał, Zielony materiał, Gramatyka
Materiał do ćwiczeń matematycznych Maria Montessori opracowała według trzech działów: w zakresie liczenia od 0 do 10 (czerwono niebieskie beleczki, cyfry z szorstkiego papieru, skrzyneczka z wrzecionami, cyfry i żetony, kolorowe perełki), wprowadzenie do systemu dziesiętnego (złote perełki, tablice Seguina, łańcuch perełek ze strzałkami) oraz do liczenia od 11 do 19 i od 19 do 99 oraz od 100 i dalej.
Materiał dydaktyczny łączy ze sobą różne dziedziny matematyczne jak arytmetyka, algebra, geometria zapewniając całościowe kształcenie w tym zakresie.
Przedmiotem edukacji kosmicznej jest pochodzenie i budowa kontynentów, skały, minerały, ewolucja roślin i zwierząt, pochodzenie człowieka, pierwsze cywilizacje. Poprzez kontakty z naturą, eksperymenty i doświadczenia dziecko uczy się odkrywać fakty związane z różnymi dziedzinami nauki oraz dostrzegać zależności i powiązania między nimi. Stosuje się metodę od widzenia globalnego do szczegółowego. Poprzez różne działania dzieci doprowadzane są do rozumienia tego, że stanowią cząstkę wszechświata. Harmonia z nim jest najlepszym i koniecznym dla osobistego szczęścia i rozwoju stylem życia.